سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شریفترین شرف، دانش است . [امام علی علیه السلام]

گروه اینترنتی انتظار یار

پـــای درس عـــاشـــورا

 قسمت سوم

اگر این حادثه را دقیق در نظر بگیرید، شاید بشود گفت انسان مى ‏تواند در حرکت چند ماهه حضرت ابى عبداللَّه ‏علیه السّلام - از آن روزى که از مدینه خارج شد و به‏ طرف مکه آمد، تا آن روزى که در کربلا شربت گواراى شهادت نوشید - بیش از صد درس مهم بشمارد .نخواستم بگویم هزارها درس؛ مى ‏شود گفت هزارها درس هست . ممکن است هر اشاره آن بزرگوار، یک درس باشد؛ اما این که مى ‏گویم بیش از صد درس، یعنى اگر ما بخواهیم این کارها را مورد مداقّه قرار دهیم، از آن مى ‏شود صد عنوان و سرفصل به دست آورد که هر کدام براى یک امّت، براى یک تاریخ و یک کشور، براى تربیت خود و اداره جامعه و قرب به خدا، درس است.

به خاطر این است که حسین‏ بن ‏على اروحنافداه ‏و فدا اسمه ‏و ذکره، در دنیا مثل خورشیدى در میان مقدّسین عالم، این‏گونه مى ‏درخشد. انبیا و اولیا و ائّمه و شهدا و صالحین را در نظر بگیرید! اگر آنها مثل ماه و ستاره‏ گان باشند، این بزرگوار مثل خورشید مى ‏درخشد. واما، آن صد درسِ مورد اشاره به کنار ؛ یک درس اصلى در حرکت و قیام امام حسین علیه ‏السلام وجود دارد که من امروز سعى خواهم کرد آن را، به شما عرض کنم. همه آنها حاشیه است و این متن است.چرا قیام کرد؟ این درس است.

به امام حسین علیه ‏السلام مى‏ گفتند: شما در مدینه و مکه، محترّمید و در یمن، آن همه شیعه هست. به گوشه‏ اى بروید که با یزید کارى نداشته باشید، یزید هم با شما کارى نداشته باشد! این همه مرید، این همه شیعیان؛ زندگى کنید، عبادت و تبلیغ کنید! چرا قیام کردید؟ قضیه چیست؟

دوست دارند چنین بگویند که حضرت خواست حکومت فاسد یزید را کنار بزند و خود یک حکومت، تشکیل دهد. این هدفِ قیام ابى ‏عبداللَّه علیه ‏السّلام بود. این حرف، نیمه ‏درست است؛ نمى ‏گویم غلط است. اگر مقصود از این حرف، این است که آن بزرگوار براى تشکیل حکومت قیام کرد؛ به این نحو که اگر ببیند نمى ‏شود انسان به نتیجه برسد، بگوید نشد دیگر، برگردیم؛ این غلط است.

بله؛ کسى که به قصد حکومت، حرکت مى ‏کند، تا آن‏جا پیش مى ‏رود که ببیند این کار، شدنى است. تا دید احتمال شدنِ این کار، یا احتمال عقلایى وجود ندارد، وظیفه ‏اش این است که برگردد. اگر هدف، تشکیل حکومت است، تا آن‏جا جایز است انسان برود که بشود رفت. آن‏جا که نشود رفت، باید برگشت. اگر آن کسى که مى ‏گوید هدف حضرت از این قیام، تشکیل حکومت حَقّه علوى است، مرادش این است این درست نیست؛ براى این‏که مجموع حرکت امام، این را نشان نمى ‏دهد.

در نقطه مقابل، گفته مى ‏شود: نه آقا، حکومت چیست؛ حضرت مى ‏دانست که نمى‏ تواند حکومت تشکیل دهد؛ بلکه اصلاً آمد تا کشته و شهید شود! این حرف هم مدّتى بر سر زبانها خیلى شایع بود! بعضى با تعبیرات زیباى شاعرانه‏ اى هم این را بیان مى ‏کردند. حتّى من دیدم بعضى از علماى بزرگ ما هم این را فرموده‏ اند. این حرف که اصلاً حضرت، قیام کرد براى این‏که شهید شود، حرف جدیدى نبوده است .گفت: چون با ماندن نمى ‏شود کارى کرد، پس برویم با شهید شدن، کارى بکنیم!

این حرف را هم، ما در اسناد و مدارک اسلامى نداریم که برو خودت را به کام کشته شدن بینداز. ما چنین چیزى نداریم. شهادتى را که ما در شرع مقدّس مى‏ شناسیم و در روایات و آیات قرآن از آن نشان مى ‏بینیم، معنایش این است که انسان به دنبال هدف مقدّسى که واجب یا راجح است، برود و در آن راه، تن به کشتن هم بدهد. این، آن شهادتِ صحیح اسلامى است. اما این‏که آدم، اصلاً راه بیفتد براى این‏که «من بروم کشته شوم» یا یک تعبیر شاعرانه چنینى که «خون من پاى ظالم را بلغزاند و او را به زمین بزند»؛ اینها آن چیزى نیست که مربوط بدان حادثه به آن عظمت است. در این هم بخشى از حقیقت هست؛ اما هدفِ حضرت، این نیست.

پس به طور خلاصه، نه مى ‏توانیم بگوییم که حضرت قیام کرد براى تشکیل حکومت و هدفش تشکیل حکومت بود، و نه مى ‏توانیم بگوییم حضرت براى شهید شدن قیام کرد.

 

ادامه دارد...!!!

 

* از بیانات مقام معظم رهبرى در خطبه‏ هاى نماز جمعه (عاشوراى 1416)  ـ 19/ 03/ 74

 

یـــا لـــیــتــنـــا کــنــــا مــعــکم فـــافـــوز فـــوزاً عــظــیــمـــاً

 

 

این الطالب بدم المقتول بکربلا ؟!

خدایا در ظهور منتقم خون حسین سلام الله علیهما تعجیل فرما

 

گروه اینترنتی انتظار یار

 

 




منتظر کوچولو ::: سه شنبه 84/12/2::: ساعت 12:48 صبح

 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ


>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 45


بازدید دیروز: 205


کل بازدید :58873
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
منتظر کوچولو
دعا کنین به حرفایی که می زنم بتونم عمل کنم یا علی!
 
 
 
 
>>لوگوی دوستان<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<